Życzymy udanych zakupów oraz ... SŁODKICH SNÓW !

Szukaj

Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

, 8 czerwiec 2021
Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

Warzywa dla dzieci to podstawa ich diety! Zapewniają im odpowiednią dawkę witamin i błonnika. Problem pojawia się jednak, gdy najzdrowsze warzywa dla dzieci nie są przez malucha akceptowalne. Nie chcesz oczywiście stosować przymusu, ale jednocześnie wiesz, że dziecko warzywa jeść powinno i stajesz przed murem. Zaczynasz zastanawiać się, jak przemycić dziecku warzywa i wpadasz w błędne koło, bo „przemycając je” nadal nie zmienisz podejścia dziecka do kwestii jedzenia. Podpowiadamy zatem, jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw. Sprawdź nasze niezawodne sposoby na to, jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw!

Jak przemycić dziecku warzywa? 
A może - jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

Wielu rodziców, których dzieci mają problem z jedzeniem warzyw, zastanawia się, jak przemycić dziecku warzywa, by zapewnić im odpowiednią dawkę witamin i błonnika. Do problemu jednak znacznie lepiej podejść od innej strony. Zamiast oszukiwać malucha, upychając za jego plecami na talerzu najzdrowsze warzywa dla dzieci, lepiej postarać się, by maluch warzywa po prostu polubił. Istnieje wiele sposobów na to, jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw. Najważniejszą kwestią jest tutaj jednak brak przymusu, presji i nacisku – dziecko, które jest zmuszane do czegoś, nie polubi tego z własnej woli. Zje szpinak po godzinnej walce (lub nie), ale przy pierwszej nadarzającej się okazji zrobi co tylko może, by nie zjeść go ponownie. Warzywa dla dzieci są bardzo ważne, dlatego warto się postarać, by dziecko świadomie mądrze wybierało, gdyż zaprocentuje to w przyszłości. Nikt oczywiście nie wymaga od malucha, by wybrał brukselkę zamiast czekolady – chodzi po prostu o to, by warzywo nie było dla dziecka karą, a normalną składową każdego posiłku.

Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

Warzywa dla dzieci powinny być codziennością. Porcja warzyw i owoców powinna znaleźć się przy każdym posiłku. Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw, by nie musieć głowić się każdego dnia, jak przemycić dziecku warzywa?

  • Zaakceptuj, że dziecko ma prawo do własnych smaków, więc nie działaj na siłę. Szukaj alternatyw i różnych form podania tego samego warzywa. Być może szpinak w postaci duszonej nie podejdzie dziecku, ale już w formie smoothie ze słodkim bananem i jabłkiem zniknie w kilka chwil. Może marchewka duszona nie zostanie ulubioną potrawą, ale już frytki z marchewki z piekarnika mogą zniknąć w sekundę.
  • Stawiaj na zdrowe przekąski warzywno-owocowe. Wybierając się z dzieckiem na plac zabaw czy na spacer, zabierz ze sobą pokrojone jabłko, pałeczki marchewki do chrupania, czy też inne warzywa lub owoce. Ważne, by maluch w czasie głodu sięgnął po nie, a nie po chrupki czy paluszki. Wiadomym jest, że w momencie wyboru, dziecko postawi na słodycze, ale gdy tego wyboru nie będzie – zje to, co przygotujesz.
  • Zaangażuj dziecko do pomocy w kuchni! Wspólne przygotowywanie kolorowych posiłków to najlepszy sposób na to, by przekonać dziecko do jedzenia warzyw. W tym czasie możesz również dziecku opowiadać o warzywach, o zwierzątkach, które lubią je jeść, o tym jak rosną, jak się je zbiera.
  • Postaraj się, by posiłek warzywny prezentował się atrakcyjnie. Nie tylko dorosły chętnie skusi się na kolorowe kanapki wiosenne – maluch również, a jeśli dodatkowo warzywa będą się do niego z talerza uśmiechać, jeszcze chętniej zje taką buźkę z papryki czy oczko z rzodkiewki.
  • Jeśli masz możliwość, postaw na domowy warzywnik. Samodzielnie uprawiana i pielęgnowana przez dziecko marchewka smakuje lepiej niż kupiona przez mamę w sklepie. Nie masz ogródka? Zasadź cebulę i uprawiaj szczypiorek, posadź rzeżuchę, postaw na kiełki i pozwól dziecku je pielęgnować i obserwować, jak rosną!
  • Bądź przykładem. Trudno wymagać od dziecka, by jadło warzywa, jeśli mama czy tata unikają ich jak ognia. Dziecko jest doskonałym obserwatorem i wcale nie da się tak łatwo oszukać w tej kwestii. Zdrowe odżywianie to nawyk rodzinny – albo jest, albo się je udaje, ale wówczas nie ma co liczyć na długotrwałe rezultaty.
  • Postaw na różnorodność. Warzywa to nie tylko podstawowy pomidor, ogórek czy szczypiorek. Wybór masz ogromny zwłaszcza latem i jesienią, ale i zimą czy wiosną z powodzeniem możesz postawić na dobrej jakości mrożonki. Im więcej dzieje się w kuchni i na talerzu, tym mniejsza szansa na nudę. Ogórek też nie zawsze musi być podany tak samo. Można podać go w plasterkach, w formie mizerii, w słupkach, w formie zupy ogórkowej, jako dodatek do sałatki itp.

Najzdrowsze warzywa dla dzieci i całej rodziny

Zamiast stawiać się w roli żandarma, który stoi nad jedzącym dzieckiem i pilnuje, by ten zjadł każde podane warzywo (bo będzie kara!) lub w formie oszusta, który knuje wieczorami, jak przemycić dziecku warzywa, zaufaj swojej wyobraźni i kreatywności. Przypomnij sobie, jak to jest być dzieckiem i zrozum, że są warzywa, które bardziej nam podchodzą i te, na widok których mamy odruch wymiotny. Bądź przykładem. Wypełnij lodówkę w warzywa dla dzieci i całej rodziny. Eksperymentuj. Zmieniaj formy podania i smaki, a nie będziesz zastanawiać się, jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw. Twój maluch do świetny obserwator, ponadto jego naturalna ciekawość świata i chęć odkrywania nowości z pewnością wygrają – o ile podejdziesz do problemu z głową i rozsądkiem. 


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów